JE Business-to-business MERK HERpositioneren
kennisartikel | 2 minuten lezen
kennisartikel | 2 minuten lezen
In de wereld van zakelijke communicatie en marketing is het herpositioneren van een merk een slimme zet die organisaties kunnen maken om hun positie op de markt te versterken en nieuwe groeimogelijkheden te realiseren.
Het herpositioneren van een Business-to-Consumer (B2C) merk brengt al uitdagingen met zich mee, maar het herpositioneren van een Business-to-Business (B2B) merk heeft zijn eigen unieke aandachtspunten. In dit artikel bespreken we waar je zoal op kunt letten bij het herpositioneren van een B2B merk.
In de B2B-wereld draait alles om het opbouwen van sterke relaties met klanten. Het herpositioneren van een B2B merk biedt een kans om deze relaties te versterken. Betrek hen bij het proces en maak hen deelgenoot van je ambities, koerswijziging en aanpak. Laat zien hoe jouw herpositionering waarde toevoegt aan jullie samenwerking en zelfs doelstellingen van je opdrachtgevers ondersteunt.
Een cruciaal aspect bij het herpositioneren van een B2B merk is het begrijpen van de complexiteit van de B2B-klantreis. In B2B relaties zijn er vaak meerdere besluitvormers en duren aankoopprocessen langer. Het is essentieel om te begrijpen hoe jouw merk waardevol kan zijn gedurende het hele besluitvormingsproces, van het identificeren van de behoefte tot het uiteindelijke aankoopbesluit.
Bij het herpositioneren van een B2B merk is het essentieel om de nadruk te leggen op probleemoplossing en het inzichtelijk maken van Return on Investment (ROI) en impact. B2B-klanten zijn vaak op zoek naar concrete oplossingen die de efficiëntie van hun bedrijf verbeteren, kosten besparen of de invloed op hun omgeving versterken. Richt je in communicatie en met marketingactiviteiten op het tonen van de meetbare voordelen en de positieve impact van jouw herpositionering op hun bedrijfsresultaat.
Vertrouwen, betrouwbaarheid en reputatie zijn van groot belang in de B2B-markt. Bedrijven hechten veel waarde aan langdurige relaties met betrouwbare partners. Dat scheelt hen namelijk tijd, geld en energie om nieuwe partners te vinden. Zorg ervoor dat jouw herpositionering je imago ook echt versterkt. Laat zien dat je een bewezen staat van dienst hebt, bijvoorbeeld door te verwijzen naar succesverhalen en positieve verhalen van bestaande klanten.
Voorbeeld Salesforce:
Een inspirerend voorbeeld van een succesvolle herpositionering van een B2B merk is Salesforce. In eerste instantie werd Salesforce voornamelijk gezien als een bedrijf dat CRM-software aanbiedt. Maar naarmate het bedrijf groeide en veranderde, besloten ze zich te herpositioneren als een allesomvattend platform voor klantensucces. Deze herpositionering was gebaseerd op een diepgaand begrip van de behoeften en uitdagingen van B2B-klanten. Salesforce ging zich concentreren op het bieden van oplossingen die verder gaan dan alleen CRM, zoals marketingautomatisering, klantenservice en analytics. Door zichzelf te presenteren als een platform voor succes, kon Salesforce klanten helpen om hun bedrijfsresultaten te verbeteren. Daarmee werden zij voor hen een nog waardevollere partner.
Uiteraard zijn er meer aandachtspunten en overwegingen bij het herpositioneren van je B2B-merk. Zorg in alle gevallen dat je van tevoren helder krijgt wat je beweegredenen en doelstellingen zijn voor de herpositionering. Want alleen zo kun je tijdens het veranderproces en achteraf beoordelen of de inspanningen nuttig en succesvol waren.
Heb jij groeiambities met je merk? Vanwege een verandering in je business, een fusie of simpelweg om concurrenten voor te blijven?
Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Bel 020 - 369 75 78 of mail michael@revitalize.nl