WAT IS
MERKPOSITIONERING?

kennisartikel | 2 minuten lezen

 
 
wat-is-merkpositionering.jpg
 

BEDENKEN WAT JE WIL BETEKENEN

Merkpositionering is een samenvattende term voor het proces waarin je als merkeigenaar bedenkt en bepaalt welke gewenste associaties je wilt dat jouw merk bij mensen oproept. Kortom, welke boodschap wil je als merk overbrengen op je doelgroepen en welk beeld van jouw merk wil je daarmee oproepen. Het doel van dit proces van strategische keuzes is om met je merk een authentieke, relevante en onderscheidende positie in jouw markt te bemachtigen of behouden.

 
 

MERKPOSITIONERING IS BELANGRIJK

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond, dat keuzeprocessen bij mensen grotendeels onbewust plaatsvinden en vaak ook nog met lage betrokkenheid. Zo snel en makkelijk als een aankoop tegenwoordig door technologische innovaties mogelijk is, zo snel kan iemand ook afhaken door (een) tegenvallende merkervaring(en). Daardoor is merkpositionering belangrijker geworden dan ooit.

Om geen kans onbenut te laten moet “alles” aan je merk kloppen. Het verhaal, de visuele uitstraling, de producten/diensten, de beleving, het aankoopproces en de service. Sterke merken zijn duidelijk in hun communicatie en proberen zo min mogelijk aan het toeval (lees: het onbewuste consumentenbrein) over te laten.

In het Engels worden de termen brand positioning en branding vaak door elkaar gebruikt. Dat kan tot verwarring leiden. ‘Brand positioning’ is de correcte term die wordt gebruikt om het strategische proces aan te geven. Met ‘branding’ kan ook alleen het design of redesign van de visuele merkidentiteit of huisstijl worden bedoeld.
— Michael, merkstrateeg
 
green.jpg
 

STERK MERK VIA MERKASSOCIATIES

We spreken van een sterk merk (Keller, 2012) wanneer mensen door de kennis die zij hebben over een merk positiever op acties van het merk zullen reageren dan wanneer zij minder kennis over het merk hebben. Dat ontstaat door twee invloeden; merkbekendheid (“ik heb van je gehoord”) en merkimago, oftewel het geheel aan bewuste en onbewuste associaties bij een merk (“ik weet wat ik aan je heb”).

Een scherpe en goed gecommuniceerde merkpositionering zorgt ervoor dat deze gerealiseerde merkassociaties zo sterk, gunstig en uniek mogelijk kunnen worden. Merkcommunicatie (zoals digitale content en campagnes) zal vervolgens de merkbekendheid doen toenemen.

Maar om zo succesvol mogelijk te zijn zul je altijd moeten starten met je merkpositionering of herpositionering; het actief bepalen van de gewenste associaties. Hiervoor zijn drie belangrijke toetscriteria:

  • de associaties moeten kunnen worden waargemaakt (door het merk)

  • de associaties moeten relevant zijn (voor de doelgroep)

  • de associaties dienen onderscheidend te zijn (t.o.v. concurrenten)

Check tijdens en na een positioneringsproces dan ook altijd of het je merk authentiek, relevant en onderscheidend maakt.

 
 
 
 
michael-schrijven.jpg
 

GUN JE MERK HET BESTE

Heb jij groeiambities met je merk? Vanwege een verandering in je business, een fusie of simpelweg om concurrenten voor te blijven?

Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Bel 020 - 369 75 78 of mail michael@revitalize.nl

 
green.jpg