SUCCESVOL REBRANDEN IN 3 STAPPEN

kennisartikel | 3 minuten lezen

 
 
merkpositionering.jpg
 

STAP 1

STRATEGISCHE MERKPOSITIONERING

Ons rebranding proces bestaat uit 3 fases en start altijd met het (her)positioneren van je merk. Het doel in deze fase is om complexe zaken simpel te maken.

  • In een strategische kick-off bespreken we met stakeholders uit verschillende lagen van jouw organisatie de essentie van het merk. Hierbij maken we gebruik van ons eigen Revitalize Rebrand Canvas. Via onderdelen zoals merkreflectie, merkomgeving, sweetspot en het Golden Circle model van Simon Sinek worden we het met elkaar eens over de definiëring van: product- of dienstverlening, kernwaarden, krachten en zwaktes, groeiambities, doelgroepen, persona's, archetypes, trends, concurrenten en purpose.

  • In een vervolgsessie ontvang je advies over essentiële merkkeuzes zoals de merkarchitectuur, merknaam, purpose, merkbelofte, merkwaarden, archetypes, tone-of-voice en het merkverhaal. Dit wordt na aanscherping samengevat in een Merk-ID document.


Meer weten over ons Rebrand Canvas?

 
 
visuele-merkidentiteit.jpg
 

STAP 2

VORMGEVING
VISUELE MERKIDENTITEIT

De merkpositionering geeft richting aan de vormgeving of het redesign van de visuele merkidentiteit. In deze fase maken we keuzes over de vormgeving van:

  • logo

  • kleuren

  • typografie

  • vormentaal

  • beeldstijl

  • iconografie

  • stationery

  • office templates

  • belangrijkste communicatiedragers

We komen in enkele presentatierondes tot een definitief resultaat. De visuele keuzes worden vervolgens samen met het eerdere strategische advies samengevat en vastgelegd in een Merkgids document of digitaal portal.

 
green.jpg
 
communicatie-implementatie.jpg
 

STAP 3

IMPLEMENTATIE &
COMMUNICATIE

Tijdens stap 1 en 2 stemmen we al goed met opdrachtgevers af wat de behoeftes zijn voor de implementatie en communicatie van het nieuwe merk. Wij zijn vaak nauw betrokken bij de aanpassing of ontwikkeling van websites, video’s, foto’s, digitale content, drukwerk, campagnes en inrichting van social kanalen.

De invulling van de derde fase verschilt sterk per opdrachtgever en hangt af van doelstellingen, budget, capaciteit qua mensen en specifieke wensen. Zo hecht de één in eerste instantie alleen waarde aan een goed pitchdeck om investeerders te overtuigen en wil de ander juist dat de nieuwe positionering wordt doorvertaald in een campagneconcept voor massamedia. Deze laatste fase in ons proces is altijd maatwerk.

 
 

CONCREET

Onze rebranding werkzaamheden leiden vaak tot een nauwe en loyale samenwerkingsband met opdrachtgevers. In de implementatie- & communicatiefase mogen wij vaak aan de slag met platforms, content en campagnes. Concrete middelen die wij voor opdrachtgevers opleveren zijn:

  • Merkarchitectuur

  • Merkpositionering

  • Merkstrategie

  • Merknaam

  • Merkbelofte

  • Merkverhaal

  • Logo

  • Visuele identiteit

  • Kleurenschema

  • Tone of voice

  • Typografie

  • Iconografie

  • Brand guideline

  • Merkpaspoort

  • Website

  • Content

  • Brand video

  • Animatie video

  • Testimonial video

  • TV commercial

  • Radiocommercial

  • Social strategie

  • Online marketing

  • E-mail marketing

  • Campagne concept

  • Campagne productie

  • POS-materiaal

  • Jaarverslagen

 
green.jpg
 
 
medewerkers-michel-en-niels.jpg
 

GUN JE MERK HET BESTE

Heb jij groeiambities met je merk? Vanwege een verandering in je business, een fusie of simpelweg om concurrenten voor te blijven?

Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Bel 020 - 369 75 78 of mail michael@revitalize.nl