Zes redenen
om je merk
te rebranden

kennisartikel | 2 minuten lezen

 
 
redenen-rebranden-header.jpg
 

VERANDEREN OM JEZELF TE BLIJVEN

Als je verantwoordelijk bent voor een merk dan spreekt het voor zich dat je wilt dat jouw merk zo goed mogelijk voor de dag komt; qua merkverhaal, visuele merkidentiteit en communicatie. Begin dit millennium scherpten organisaties in Nederland hun merk gemiddeld eens in de 10 jaar aan. Maar door digitalisering lijken tegenwoordig onze maatschappij en economie versneld te veranderen. Met als gevolg dat ook merken sneller evolueren en transformeren.

Steeds vaker zijn externe invloeden aanleiding om te kiezen voor een rebranding. De huidige tijdgeest vraagt om regelmatiger onderhoud en doorlopende bijsturing van merkidentiteiten. Bij Revitalize zien we in de praktijk in elk geval veel verschillende redenen voor een rebranding. Hieronder behandelen we de zes meest voorkomende.

 
 

WAAROM ZOU JE JE MERK REBRANDEN?

Een passende en succesvol uitgevoerde rebranding kan de transformatie of nieuwe koers van jouw organisatie aan de buitenwereld communiceren. Zes veelvoorkomende redenen voor rebranding, die wij bij Revitalize rebranding agency in de praktijk tegenkomen zijn:

  1. Nieuwe organisatiestrategie

    Een nieuwe strategische koers of doelen voor je organisatie kunnen leiden tot een mismatch met je bestaande merkverhaal en merkidentiteit. Vaak wordt een ingrijpende organisatieverandering aangegrepen als moment om ook het merk te transformeren.

  2. Modernisering

    Je huidige visuele merkidentiteit kan in de loop der jaren gedateerd gaan ogen waardoor je commerciële kansen misloopt. Ook kan een verouderde huisstijl lastig door te vertalen zijn naar digitale middelen. In deze gevallen kan een opfrisbeurt voor nieuwe energie en mogelijkheden zorgen.

  3. Marktveranderingen

    Onze wereld lijkt door digitalisering en globalisering versneld te veranderen. Met concurrentie uit nieuwe delen van de wereld en tegen ongekend lage prijzen. In die concurrentiestrijd zal het helpen om de meerwaarde van jouw merk zo helder mogelijk met je doelgroep te communiceren.

  4. Internationalisering

    Wil je met je merk de grenzen over? Zorg dan dat je merk geoptimaliseerd is voordat je gaat opschalen. Internationalisering is een uitstekende aanleiding om eens kritisch op je merk te reflecteren. Sluiten je boodschap en uitstraling aan op de nieuwe culturen waar je in gaat opereren?

  5. Fusie of overname

    Je organisatie fuseert of je neemt één of meer andere partijen over. Dit betekent dat o.a. merkwaarden, proposities en communicatiedoelen met elkaar in lijn gebracht moeten worden. Soms wordt er zelfs besloten om een nieuwe overkoepelende merknaam te introduceren om de organisatieverandering kracht bij te zetten.

  6. Versimpeling

    Het kan voorkomen dat merkportefeuilles in de loop der jaren groeien zonder duidelijke structuur. Dan kan de behoefte ontstaan aan een duidelijker of simpelere merkarchitectuur. Bij een grote merkportefeuille zal dat de nodige uitdagingen met zich meebrengen en kan leiden tot een complexe implementatie.

Wat hebben deze redenen met elkaar gemeen? In alle gevallen is het doel om je organisatie en merk te laten groeien en zo concurrenten voor te blijven.

 
green.jpg
 

SCHEP HELDERHEID VOOR JEZELF

Uiteraard zijn er meer aanleidingen te bedenken en is er soms ook sprake van een optelsom van redenen. Zorg in alle gevallen dat je van tevoren helder krijgt wat je beweegredenen en doelstellingen zijn voor de rebranding. Want alleen zo kun je tijdens het veranderproces en achteraf beoordelen of de inspanningen nuttig en succesvol waren.

 
 
 
medewerkers-michel-en-pascal.jpg
 

GUN JE MERK HET BESTE

Heb jij groeiambities met je merk? Vanwege een verandering in je business, een fusie of simpelweg om concurrenten voor te blijven?

Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Bel 020 - 369 75 78 of mail michael@revitalize.nl

 
green.jpg